Mbotyi River Lodge - Reisverslag uit Kirkwood, Zuid-Afrika van Ellen Huitema - WaarBenJij.nu Mbotyi River Lodge - Reisverslag uit Kirkwood, Zuid-Afrika van Ellen Huitema - WaarBenJij.nu

Mbotyi River Lodge

Blijf op de hoogte en volg Ellen

10 November 2012 | Zuid-Afrika, Kirkwood

Vanmorgen worden we na het ontbijt met de safariauto naar beneden gebracht, over grote gaten en bulten. Een grandioze tocht!
We schakelen onze guide in en rijden over de N2 naar Butterworth. Wat een chaotische stad is dit. Het is zaterdag en marktdag. Dus er wordt veel inkopen gedaan. Hier enige foto's van de Afrikaanse mens genomen. We hebben ook getankt. Een liter benzine kost hier 118 rand, dat is omgerekend ca. € 1,08. We zijn de enige blanken hier in deze stad en dat geeft toch wel een 'strange' gevoel.
Verder gaat onze tocht naar Mthatha. Dit gebied wordt de Wild Coast genoemd, een stuk ongerepte natuur. Het gebied kreeg deze naam van schipbreukelingen die de ondergang van hun schip overleefden. Het landschap is hier glooiend en weinig bebost. We zien hier veel hutjes en huisjes. Het verschil tussen arm en rijk is goed voelbaar. Veel hutjes zijn nog in de originele ronde stijl. Vorige maand is er veel regenval geweest, dat is goed te zien aan het landschap. Veel scheuren in de aarde en veel wegen hebben er onder te lijden gehad. Het is hier gewoon dat veel mensen en kinderen langs de snelweg lopen, met een kruiwagen, met een zak meel of sinaasappelen op hun hoofd of een bos hout.
Zaterdag is vast wasdag, want bij de meeste hutjes hangt de was buiten op het hekwerk. De was zal snel droog zijn, er waait een lekker windje en het is 25 graden. Over het algemeen zijn de wegen goed te rijden, waar nodig wordt er kilometers langs aan de weg gewerkt.
Ook lopen er veel dieren langs de weg, zoals schapen, bokjes, koeien en ook zwerfhonden. We hebben zeker 5 honden dood aan de kant van de weg zien liggen.
Bij Mthatha gaan we naar Port St. Johns. Hier hebben we onze kaarten op de bus gedaan, hopelijk gaat dit goed en hoe lang zal,het duren voordat ze over zijn.
Verder gaat onze reis naar Lusikisiki. 20 km voor de eindbestemming rijden over een onverharde weg. Hier zeker een uur over gedaan. Ons geduld wordt beloond. We komen aan Mbotyi River Lodge, een paradijs op aarde. Wauw wat is het hier mooi. We worden door een Afrikaanse vrouw begeleid naar onze lodge. Zij neemt onze koffers mee, we hebben nog geprotesteerd,maar nee! 1 koffer ging op haar hoofd en de ander nam ze rollend mee. Hoe verbaasd kunnen we zijn!!
Onze lodge heeft uitzicht op de Indische Oceaan. We hebben eerst een strandwandeling gemaakt. Het is om 7 uur donker hier, dus we konden nog een uurtje genieten. Er waren veel Afrikaanse jongeren op het strand en hadden heel veel lol. We mochten er zomaar een paar op de foto zetten.
Na het diner zijn we terug gegaan naar onze lodge. In de verte horen we de bevolking Afrikaanse liederen zingen, ik denk dat ik droom.....

• 11 November 2012 - 21:43

Wil:

Lieve Ellen en Theo

Wat een prachtige reis maken jullie en wat mooi die foto's vooral van die olifant, wel erg dichtbij lijkt me zo,
    en die lodge.....ik zie jullie samen zitten daar, ja...kan me voorstellen dat je niet meer weg wilt.

Wij moeten morgen weer werken, nog 1 1/2 week en dan kunnen wij ook naar de zon. Hier is het ook redelijk goed weer, vandaag ook een lekker zonnetje en ong. 10 graden.
    Geniet nog maar even en ik ben benieuwd naar het volgende verslag/foto's
    Gr. Wil

• 11 November 2012 - 22:09

Gerrie:

Hallo lieve ellen en theo. Wat maken jullie toch veel mee gewoon schitterend. En mooie foto's wat jullie laten zien. Heel veel groetjes uit Delden